e-mærke
Facebook

Kategorier

Betal med kreditkort Betal med kreditkort Betal med kreditkort Betal med kreditkort Betal med kreditkort Betal med kreditkort Betal med kreditkort

El-cykling og Motion – Er det snyd ?

Det spørgsmål får vi ofte.

Hvis du normalt køre til og fra arbejde på alm. cykel hver dag året rundt og erstatter dette med en El-cykel. Så er det soleklart at du får mindre motion. Men tager du normalt bilen til og fra arbejde og erstatter dette med en El-cykel, så er det igen soleklart at så vil du få væsentlig mere motion.

Hvis vi skal kigge lidt på El-cyklen som motionsredskab. Så er der igen mange der siger at en MTB med el. Det er da snyd. Men hvorfor er det snyd ?

Lad os antage at du køber en alm. MTB uden motor. Når du tager i skoven for at motionerer vil du opleve at det er vildt hårdt. Pulsen vil hurtigt ende tæt på din maxpuls. Det der nu sker i kroppen er at vi stopper fedtforbrændingen fordi at fedt forbrændes langsommere end kulhydrater. Så, det der sker nu er at du vil tappe alt hvad der hedder kulhydrater fra dine muskler og efter kort tid vil du gå sukkerkold. Når man går sukkerkold er det meget svært at fortsætte motion. Hvis man indtager en masse nye kulhydrater kan man opbygge lagrene igen og fortsætte. Hvilket jo ikke er hensigtsmæssigt hvis man f.eks. ønsker at tabe sig, eller minimere fedtdepoterne.

Hvis du i stedet tager i skoven på en El-MTB. Så vil du med de forskellige hjælpetrin kunne styre din puls meget mere. Altså kan du sørge for at variere din puls i området mellem 65-85% af din maxpuls. Hvilket vil resulterer i at du både forbrænder kulhydrater og fedt. Ved lav intensitet altså omkring de 65-75% af maxpuls vil fedtforbrændingen være stor og ved høj puls altså 75-85% af din maxpuls vil forbrændingen af Kulhydrater være stor.

Fordelen ved at styre det på denne måde er at du vil kunne holde til motion i meget længere tid. Forskning viser at for at starte en ordentlig fedtforbrænding op, kræver det ca. 30min. Motion. Hvilket ikke går hurtigere ved at intensiteten hæves.

Så min konklusion må være at hvis man ønsker at optimerer sine kræfter og sine muskler. Så skal man køre med høj puls og vil man fedtforbrænde, skal man køre med lavere puls. Hvis du ikke har en pulsmåler, så er en tommelfinger regel at på det tidspunkt at det at tale bliver besværet så er vi omkring det pulsområde hvor fedtforbrændingen er god.

Så er det at motionerer på en El-cykel snyd ? Jeg vil sige nej. Da det giver mulighed for en meget mere varieret træning og i længere tid. Efter forbrændingen vil være den samme hvis du slutter din træning af med at køre intenst på med høj puls. Hvis du så er motioneret 3 gange den tid du ville på en alm. cykel. Hvem har så snydt ?

Mvh.
Thomas Mejborn.
FantomShops ApS
 

Disse udtalelser er baseret på artikler fra bl.a. Videnskab.dk samt DHF kurser i fysisk træning.


Viabill

LånLet

Produktsøgning

Batterisøger

Producenter

Vare kategorier

Under kategorier

El-System

Motorplacering:

Køn:

Gear

Max rækkevidde ifølge FantomBike

35 - 110 km

Max rækkevidde ifølge producent

40 - 210 km

Minimum skridtlængde

0 - 86 cm

Pris(Cykler ekskl. batteri)

4 - 25995 kr

Nyhedsbrev